W ubiegłym tygodniu odbyły się ostatnie z drugiego cyklu warsztatów rozwojowych w ramach tegorocznego Projektu Młodzi Sprawni Językowo. Tematem naszego drugiego spotkania było zrozumienie siebie, swoich potrzeb, emocji, ale także w jaki sposób rozwijać swoją asertywność i pewność siebie.

Na początku próbowaliśmy ustalić do czego potrzebne nam emocje i jak je rozpoznawać. Emocje to nasz naturalny sprzymierzeniec, system informacyjny, który informuje nas o sytuacji, w której jesteśmy, zdecydowanie szybciej niż głowa. Zanim zdążymy pomyśleć, już np. nasze poczucie irytacji i złości mówi nam o tym, że być może właśnie ktoś przekracza nasze granice i należy odpowiednio zareagować, obronić się w sposób asertywny.

Kiedy jesteśmy świadomi, jak się czujemy i czego potrzebujemy, jesteśmy w stanie efektywnie korzystać z tego systemu i odnaleźć się w wielu sytuacjach społecznych. Świadomość swoich emocji zabezpiecza nas także przed manipulacją, co było kolejnym naszym tematem. Uczestnicy mieli za zadanie wykonać poniższy, krótki test – w skali od 0 do 1 każdy miał się zastanowić, w jakim stopniu ma tendencje do następujących zachowań (0 = rzadko/raczej nie, a 1 =- często/raczej tak):

   Możesz ulegać manipulacji i szantażowi emocjonalnemu, gdy:

  • robisz coś dla świętego spokoju
  • robisz coś wbrew sobie, aby kogoś nie urazić lub nie zdenerwować
  • odczuwasz paniczny strach przed brakiem akceptacji
  • zdarza ci się czegoś nie zrobić, bo przewidujesz, że druga osoba nie będzie zadowolona (czyli sugerujesz się emocjami i oczekiwaniami innych)
  • zauważasz, że osoby z twojego otoczenia często mają na ciebie sposób, żeby cię przekonać do swoich racji
  • boisz się okazywania złości lub niezadowolenia
  • masz tendencję do zbytniego brania odpowiedzialności za życie i decyzje innych ludzi
  • odczuwasz wyrzuty sumienia i poczucie winy za nie spełnienie oczekiwań innych

Omówienie wniosków dało uczestnikom możliwość przyjrzenia się, na co powinni uważać i w jaki sposób zachować się następnym razem w danej sytuacji.

Kolejnym punktem była asertywność, która właśnie przed manipulacją nas skutecznie chroni. Na początku ustaliliśmy, co to znaczy asertywnie. Asertywnie, czyli stanowczo, życzliwie, bez lęku. Nie jest to ani agresja, ani arogancja, ani zbytnia pewność siebie, Osoba prawdziwie asertywna zachowuje szacunek do siebie i innych, ale potrafi powiedzieć nie – lub tak – sobie i swoim potrzebom. Większość uczestników zgodnie przyznała, że jest to dziedzina, w której potrzebują praktyki, że asertywność jest konieczna w wielu codziennych sytuacjach.   

Aby skutecznie ćwiczyć asertywność, potrzebujemy pewnego podstawowego założenia, a mianowicie „ja jestem ok i ty jesteś ok”, czyli wszyscy mamy takie same prawa, nikt nie powinien być wykluczany ani gorzej traktowany. Takie założenie to podstawa pewności siebie, którą omówiliśmy na koniec warsztatów. Asertywność, pewność siebie opiera się na zdrowym poczuciu wartości, o które trzeba zadbać – nauczyć się o sobie dobrze myśleć, docenić siebie, zaakceptować swoje dobre i słabsze strony. Nikt nie rodzi się ani asertywny, ani pewny siebie – te aspekty należy świadomie rozwijać, a warsztaty były właśnie kolejnym krokiem na tej drodze.

A już za miesiąc kolejne warsztaty o skutecznej komunikacji i rozwiązywaniu konfliktów. Zapraszamy!

Projekt jest finansowany ze środków Fundacji PZU.

Autorka tekstu: Agnieszka Mikołajewska