Skuteczna komunikacja to porozumienie pomiędzy dwiema stronami komunikacji. O skuteczności świadczy fakt, czy zostanę zrozumiany zgodnie ze swoimi intencjami oraz czy zrozumiem rozmówcę zgodnie z jego intencjami. Wszelkie niedomówienia i nadinterpretacje otwierają drzwi do nieporozumień i konfliktów.

Podczas drugiego, listopadowego warsztatu rozwojowego odbywającego się w ramach  projektu „Młodzi Sprawni językowo, poruszone zostały takie kwestie jak:  jak komunikować się skutecznie, jaki jest nasz styl komunikacji oraz czym jest model DISC i czego możemy się z niego dowiedzieć o sobie i innych. Uczestnicy poznali też najlepsze sposoby na szybkie rozwiązywanie konfliktów wynikających z trudności w komunikowaniu się.

Podstawy skutecznej komunikacji

Na początek omówione zostały cztery poziomy komunikacji, tj. wzrokowy, czyli to, co inni widzą, intelektualny, czyli to, co inni rozumieją, emocjonalny, czyli to, co inni czują oraz werbalny, czyli to, co inni słyszą.

Kolejnym krokiem było wspólne stworzenie zasad skutecznego porozumiewania się. Na liście propozycji zgłaszanych przez uczestników pojawiły się między innymi takie punkty jak to, że obie strony komunikacji powinny chcieć interakcji, należy zadbać o jasne i logiczne wyrażanie swoich myśli oraz asertywne i spójne wyrażanie siebie czy też upewnić się, że nasza intencja jest prawidłowo rozumiana. Warto pamiętać, że uważne, aktywne słuchanie to skupianie się na rozmówcy, a nie przygotowywanie sobie odpowiedzi w trakcie jego wypowiedzi. Skutecznej komunikacji sprzyja również akceptacja faktu, że mamy prawo do swoich opinii i możemy się różnić w wartościach, jakie wyznajemy.

Kwadrat Komunikacji

Ciekawym odkryciem dla uczestników było omówienie modelu tzw.”4 uszu Von Thuna”, znanego też jako Kwadrat Komunikacyjny. Model zakłada, że każdą wiadomość można interpretować z czterech głównych perspektyw:  informacji, apelu, relacji i ujawniania siebie. Zależnie od tego, którą perspektywę przyjmiemy możemy przekazywać czyste dane, prośbę lub oczekiwanie, szczegóły dotyczące relacji międzyludzkich bądź ujawniać siebie. Świadomość tego, co komunikujemy, znacznie usprawnia cały proces porozumiewania się.

Style komunikacji w modelu DISC

W skutecznej komunikacji pomaga także zrozumienie modelu DISC. To model, oparty na badaniach m.in. Junga, który rozróżnia 4 style zachowań. W zależności od tego, czy kierujemy się intuicją, czy postrzeganiem zmysłowym, a z drugiej strony czy jesteśmy nastawieni na wykonywanie zadań, czy na współpracę z ludźmi, nasze preferencje komunikacyjne będą inne. Platynowa zasada modelu DISC to „traktuj innych tak, jak oni chcą być traktowani” co oznacza, że jeśli jesteśmy świadomi stylu komunikacji rozmówcy i będziemy się w stanie do niego dostosować, nasza komunikacja będzie o wiele bardziej skuteczna. Innymi słowy, to my bierzemy odpowiedzialność za to, w jaki sposób komunikujemy się z innymi. Model DISC uświadamia nam również, że  każdy z nas ma unikalne talenty i potencjał do wykorzystania.

Szczegółowe opisy stylów zachowań w modelu DISC znajdują się na naszym fundacyjnym blogu.

Wartości

Nasze wartości mogą stanąć na drodze do porozumienia, jeśli są w konflikcie z wartościami naszego rozmówcy. Warto je sobie uświadomić i nazwać, ale także umieć rozpoznawać to, co ważne dla rozmówcy.

5 sposobów rozwiazywania konfliktów

Aby skutecznie się komunikować warto poznać i przetestować strategie unikania konfliktów. Podczas warsztatów uczestnicy zapoznali się z pięcioma najbardziej powszechnymi sposobami na lepszą komunikację.

Wśród tych pięciu sposobów wyróżniamy: unikanie, czyli udawanie, że nic się nie stało, dostosowanie się, czyli chęć podporządkowania się drugiej stronie, konfrontacja, czyli wygrana jednej strony, a przegrana drugiej, kompromis, czyli ustępowanie sobie nawzajem oraz współpraca, czyli

wspólne szukanie rozwiązań.

Konflikty są okazją do poznania siebie i drugiej strony, do weryfikacji i nazywania swoich potrzeb i priorytetów. Jeśli nie są wyniszczające i agresywne, uczą nas asertywności i komunikacji i w bliższych relacjach są nieodzowne, są elementem ‘docierania się’, poznawania się lepiej, większej akceptacji i korzystania z różnic, a nie zwalczania ich. 

A na sam koniec…

Jak rozpoznać fałszywe informacje w Internecie? Informacja to też komunikacja?

  • błędy w pisowni i gramatyce
  • brak podanych źródeł informacji
  • brak tej informacji na innych stronach
  • zbyt emocjonalny, osądzający język
  • jeśli to informacje publikowane na blogach lub w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, może to być tylko prywatna opinia autora, jeśli nie ma podanych źródeł informacji

Warto informacje sprawdzać, korzystać z wielu źródeł, aby wyrobić sobie swoją opinię i nie ulegać manipulacjom mediów.

Uczestnicy warsztatów wymieniali się swoim doświadczeniem, przytaczali różne sytuacje z życia, które w barwny sposób obrazowały przykłady różnych sytuacji komunikacyjnych. Taka żywa wymiana doświadczeń jest bezcenna i jest właśnie tą wartością dodaną warsztatów w porównaniu z innymi formami rozwoju osobistego.

Powodzenia w skutecznej i satysfakcjonującej komunikacji z innymi?