Ostatni warsztat rozwojowy w ramach projektu Młodzi sprawni językowo odbył się jak zawsze w trzech sesjach i nosił tytuł „Jak odkrywać swoje talenty?”. Uczestnicy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na następujące pytania:
– Czym jest talent i czym się talent różni od naszych mocnych stron?
– Jak rozpoznawać i wykorzystywać swój potencjał i talenty?
– Jak motywować się do działania?
– Jak zarządzać sobą w czasie?
– Jak osiągać swoje cele?
Na początku ustaliliśmy, czym jest talent i czym różni się od naszych mocnych stron. Po pierwsze, talent to coś, co przychodzi nam z łatwością, daje radość i satysfakcję, co robimy najlepiej – uwaga – porównując do innych rzeczy, które umiemy, a nie do umiejętności innych ludzi. Innymi słowy, talent to nasz własny potencjał i każdy z nas rodzi się z takim potencjałem. Pytanie, czym w takim razie jest mocna strona, nie było wcale łatwe – jednak uczestnikom warsztatu udało się wychwycić kluczową różnicę. Mocna strona to coś, co robimy dobrze, ale nie daje to nam takiej radości. Ta radość i satysfakcja to element, który odróżnia talent od mocnej strony. Na przykład, jeśli umiemy zachować zimną krew w stresujących sytuacjach, ale takich sytuacji nie lubimy, to będzie nasza mocna strona. Talentem będzie obdarowany ktoś, kto w stresujących sytuacjach będzie czuć się jak ryba w wodzie. Taka osoba będzie dobrze sprawdzać się w zawodach pomocowych, np. jako pielęgniarka.
Kolejnym krokiem było odnalezienie swojej Wielkiej Piątki, czyli pięciu dominujących talentów wśród 34 talentów, tzw. Talentów Gallupa. Dla wielu wielką satysfakcją było zidentyfikowanie i uświadomienie sobie, jak wiele posiadają talentów, które już z powodzeniem wykorzystują w pracy i codziennym życiu.
Kolejnym tematem było, jak motywować się do działania i co powoduje, że odkładamy różne rzeczy w czasie oraz czym się różni postanowienie od celu. Często za odkładaniem wcale nie stoi nasze lenistwo, ale na przykład brak wystarczającej motywacji do działania, uzasadnienia tego działania. Najsilniejszą motywacją jest nasza motywacja wewnętrzna, oparta o wartości, którymi kierujemy się w życiu. Uczestnicy, w trakcie ćwiczenia wykorzystującego technikę wizualizacji, spróbowali najpierw określić, jakie wartości są dla nich ważne, co ich napędza, co daje im radość. Radość, talent i poczucie, że to, co robimy, ma sens, to tzw. złota triada motywacji. Jeśli brakuje nam któregoś z tych trzech elementów, nie do końca będziemy szczęśliwi w tym, czym się zajmujemy, to nie będzie to nasze szczególne miejsce w życiu, warto zatem go poszukać. Pocieszające, że nigdy na takie poszukiwania nie jest za późno
Przechodząc do efektywnej realizacji celów, chętni testowali swoje cele na tzw. pytaniach kartezjańskich, sprawdzając, czy dany cel jest dla nich korzystny. Potem, stosując model POWER, sprawdzali, na ile ten cel jest dobrze postawiony, czyli np. czy jest wystarczająco uzasadniony (pytanie: po co to robię?), czy jest pozytywnie i konkretnie sformułowany, czy też czy jest ekologiczny i nikomu nie przynosi krzywdy. Warto ustalić zakres swojego wpływu i urealnić swój cel, np. nie mogę postawić sobie zmiany kogoś innego za cel, bo nie mam wpływu na myślenie innych, nie mogę tego zmienić, mam wpływ tylko na siebie, na swój sposób myślenia i postrzeganie rzeczywistości. Zatem taki cel nie będzie też realny.
Na koniec uczestnicy omówili, w jaki sposób wspierać się w realizacji swoich celów i jak mają się do tego postanowienia i marzenia. Rozmarzywszy się, snując plany na szczęśliwe i pełne życie z wykorzystaniem swoich talentów i potencjału, zakończyliśmy ostatnie warsztaty w tym projekcie.
Ze swojej strony wszystkim dziękuję za udział w warsztatach i życzę powodzenia na dalszych ścieżkach rozwoju.
Agnieszka Mikołajewska
Life & Talent Coach
Projekt Młodzi Sprawni Językowo sfinansowany został przez Fundację PZU.